Super tour

30 maart 2017 - Valparaíso, Chili

De mensen die ik gedurende mijn reis ben tegengekomen vertelden allemaal dat de tour van tours for tips heel leuk was om te doen hier in Valparaiso. Ik geef ze groot gelijk! Gister hebben we zelf al veel highlights van de stad gezien, dus namen we vandaag de tour dat je meer naar de plekjes werd meegenomen waar de locals meer te vinden zijn. We hebben mooie schilderingen gezien en onze tourguide vertelde hierover, dat de stad zo mooi beschilderd is en blijft omdat ieder elkaars werk hier respecteerd. De kustenaars vragen ook aan de eigenaren van de huizen of ze deze mogen beschilderen. Dit willen de eigenaren, want zodra hier een schildering op stond andere mensen hun muur niet zouden bekladden met teksten die nergens op slaan. Ook word hun huis bewonderd en is het misschien meer waard. In ruil voor de schildering gaven de bewoners een feest ter ere van de kunstenaars. Hierna nemen we de bus die de 'rollercoaster' word genoemd naar boven in de bergen. Deze bus word zo genoemd, omdat de buschauffeurs erg wild rijden. Zo wild, dat je het bonnetje van aankoopbewijs moet bewaren, dat als je een ongeluk krijgt in de bus, alles voor je word vergoed. Best een heftig verhaal. Ze rijden dus zo wild, omdat ze geen vast loon krijgen en worden betaald op basis van het aantal passagiers wat ze per dag hebben.  Hoe sneller ze alle haltes afrijden, des te meer passagiers.. Wanneer de tour klaar is vragen Sas en ik een tip om te lunchen en daar gaan we die middag heen. In de avond eten we hier in het restaurant van het hostel, omdat de burger hier gigantisch lekker blijkt te zijn!